sobota 14. listopadu 2015

Whisky Life! Prague 2015

Již třetí ročník oblíbeného whisky festivalu se z prostor Novoměstské radnice přesunul do krásné Betlémské kaple, která byla v roce 1391 postavena na místě bývalé sladovny, tedy šlo o naprosto dokonalé spojení. Jak to letos probíhalo a co všechno se mi podařilo ochutnat, se dozvíte v článku.




Samozřejmě ani letos jsem nebyla na festivalu sama - celé to zorganizoval můj táta a vstupenku jsem od něj dostala jako dárek k narozeninám :) Na rozdíl ode mne je v této oblasti skutečným odborníkem, takže jsem díky tomu mohla opět ochutnat spoustu velmi zajímavých kousků.



Akce letos probíhala dokonce ve dvou dnech (6. a 7. listopadu) a návštěvníci se mohli těšit na celou řadu doprovodných programů, řízených degustací a přednášek několika zahraničních hostů. Bohužel jsme se letos na žádnou z nich nepřihlásili, takže budu psát pouze o samotných ochutnávkách a atmosféře v hlavním sále, kde byli všichni vystavovatelé - a že jich letos bylo skutečně požehnaně! V předsálí se nacházelo i pár stánků s občerstvením, nechyběla ani výtečná káva - tentokrát od Rebel Bean, kam jsem si zašla na vynikající espresso (a zapomněla tátovi říci, ať si dá filtr, protože skutečné espresso mu samozřejmě přijde "malé"). Trochu mi tam letos chyběla ochutnávka uzenin od Krásna a celkově jsem čekala, že se s přesunem do nových prostor dostane i této části větší pozornosti a bude rozšířena. Tak snad příště :)



Většinu z vás stejně určitě nejvíce zajímají samotné ochutnávky. Letos se nám poštěstilo okoštovat rovných 10 kousků! Bez reptání přiznávám, že na mě to možná bylo trochu moc, protože poslední dva kousky jsem si už možná nevychutnala tak, jak bych mohla, ale jelikož jsem si vše velmi vzorně zapisovala, o žádný z dojmů nepřijdete.



Talisker 10y 45,8 %

A začali jsme pěkně z ostra! Neomylně jsme zamířili ke stánku, kde nabízeli tento klenot mezi whisky. Právem sbírá všelijaká ocenění a patří k jedné z nejoblíbenějších lahví mého otce. Údajně je to spíše mužské pití - zřejmě pro své silné kouřové aroma, ale i mě naprosto uchvátila! Navzdory silnému aroma nebyla ani trochu štiplavá, její tělo bylo plné, v závěru jsem cítila i stopy pepře a sladkého ovoce. Příjemný kouřový podtón ale stále zůstával. Za sebe mohu rozhodně doporučit a myslím si, že si na tuhle krásku mohou troufnout i ženy a naprostí začátečníci!


Kavalan Sherry Oak 46%

Pro Kavalan jsem si zašla sama čistě ze zvědavosti - chtěla jsem vyzkoušet i nějakou z asijských whisky a nechala si doporučit právě tento kousek. Zprvu mě zaujal velmi tmavou barvou - skutečně až do mahaganova a vynikající, plnou vůní po tmavém exotickém ovoci. Navzdory tomu mi ale přišla velmi silná a štiplavá, ačkoliv jsem stále cítila sladké tóny fíků a sherry. Byla rozhodně velmi zajímavá, ráda od této Taiwanské palírny opět něco ochutnám. Ale ne po Taliskeru! :)


Balvenie 12y 40%

Po Kavalanu byla 12 letá Balvenie skutečným balzámem na chuťové buňky. Její příjemné sladké, skoro až karamelové aroma se stopami po vanilce bylo jako pohlazení. I chuťově byla velmi jemná (pro někoho možná až příliš) a nasládlá, ovšem s lehce hořkými podtóny. Rozhodně to byla zajímavá volba a dovedu si představit, že bych ji pila častěji.






Jura Prophecy 46%

Další zastávkou byl stánek Bulleit, kde mimo jiné měli vystavených i několik kousků od Jury. Nám padl nakonec zrak na Prophecy - další velmi příjemný a lahodně nasládlý kousek smíchaný s příjemnou kouřovitostí. Cítila jsem i nějaké stopy po rašelině, celkově opět chuťově dobrá whisky. Navíc jsme si velmi příjemně popovídali s obsluhou, což považuji vůbec za jednu z největších výhod celého festivalu. Zmínil se i o Sky Club 18 v hotelu Horizont - jednom z mála míst, kde si v Krkonoších můžete dát single malt whisky.

Glenglassaugh Revival 46 %

V samotném středu mého seznamu sedí tato oříškově nasládlá krasavice, která rozhodně zaujme svou silnou chutí a ovocným aroma. Dozvuk měla sice možná trochu slabší a méně výrazný, ale tuším, že tátovi velmi chutnala.







Glenglassaugh Torfa 50%

Pro srovnání jsme si nechali nalít ještě z vedlejší Torfy, která možná na první pohled dojde opomenutí kvůli příliš světlé barvě, ale mně osobně přišla chuťově o něco zajímavější. Více jsem zaznamenala tóny rašeliny, stopy po citrusech, ale celkově šlo o takovou odlehčenou whisky se sladkými tóny a lehounce slaným dozvukem.




Lagavulin 16y 43%

I přes menší výhrady obsluhy stánku s touto lahvinkou jsem trvala na svém, že chci whisky se silným jódovým závěrem a pořádnou náloží rašeliny! Jak už jsem ostatně zmiňovala někdy dříve, přijde mi tato chuť nesmírně zajímavá a slaná, kouřová whisky, to je prostě něco! V tomhle mě Lagavulin skutečně potěšil, navíc měl i velmi bohatý závěr a krásné, výrazné aroma. Vím, že mého taťku až tolik nenadchl, protože není příznivcem jódovitých chutí, ale mě tato volba potěšila.




Bruichladdich Lochindaal

Díky festivalu a tátově doporučení jsme měli možnost ochutnat i jednu z horkých novinek z Islay. K plnění došlo až letos a krom zajímavého sběratelského kousku je to i chuťově velmi zajímavá whisky. I když má opět o něco světlejší barvu a patří k těm jemnějším a hladším kouskům, její chuť je plná a silná, se stopami po rašelině. Jelikož byly v tuto chvíli mé chuťové buňky už trochu otupělé, asi bych potřebovala další vzorek pro nějaké detailnější rozbory, ale rozhodně mi přišla dobrá.






Speyside 18y (Càrn Mòr)

Je docela škoda, že jsem se k této velmi zajímavé láhvi dostala až v samotném závěru, protože její výrazná, silná chuť po lesním ovoci a stopách po hořké čokoládě rozhodně mohla patřit mezi ty zajímavější. Bohužel si už více nepamatuji a snad tuhle chybu budu moci někdy napravit.







BenRiach 18 y.o. Latada

Pomyslnou třešničkou na dortu byla 18 letá Latada, kterou jsme dostali tak trochu "podpultově" a bohatou měrou a myslím, že jsme si nemohli přát lepší zakončení festivalu :) Nádherné, táborákové aroma, stopy po sladkém, zralém ovoci a především silné zakončení z Latady dělají pití pro opravdové požitkáře. Určitě bych ji ochutnala znovu, i když vzhledem k ceně se k ní asi také dostanu jen na festivalech. 


A to je už opravdu všechno :) Malinko mě mrzí, že jsem nakonec neochutnala první slovenskou whisky, ale jistě mi dáte za pravdu, že tu měla velmi silnou konkurenci a přiznávám, že jsem se jí tak trochu bála, možná tedy příště. Zde se mohu alespoň pochlubit fotkou jejich stánku. Celkově se letošní ročník opět dost vydařil, myslím,že jsme si ho užili plnou měrou a až na výtečné klobásky od Krásna nám tu nic nechybělo. Doma jsme to alespoň zajedli bůčkem na černém pivu a medu, který se příteli skutečně povedl :) Takže za rok zas!


Žádné komentáře:

Okomentovat